رد نظریه ای پیرامون دفن روی تختی از گل دفن در حدود 75000 سال پیش

به گزارش شهر وبلاگ، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، رد نظریه ای پیرامون دفن روی تختی از گل دفن در حدود 75000 سال پیش صورت گرفت.

رد نظریه ای پیرامون دفن روی تختی از گل دفن در حدود 75000 سال پیش

چندی پیش مطالعات باستان شناسان نشان از آن داشت که ممکن است نئاندرتال ها نیز برای مردگان خود گل می بردند یا آنها آنکه همراه با آنها گل هم دفن می کردند. اما به تازگی مطالعاتی صورت گرفته که این نظریه را رد می نماید.

دانشمندان معتقد هستند گرده های گلی که در قبر مردی نئاندرتال که 75000 پیش دفن شده بود، پیدا شده و گمان ها را به آن سو برده که این فرد به همراه گل دفن شده است، در واقع به وسیله زنبورهای نقب زن به آن مکان برده شده بود.

تعبیر تدفین گل بیش از نیم قرن پیش مطرح شد، زمانی که محققان در محل غار شانیدر پیروز به پیدا کردن تدفین نئاندتال ها شدند. در آن موقع محققان توده های گرده گیاهان گلدار را در زیر یک نئاندرتال نر بالغ کشف کردند و این مهم به دفن گل معروف شد.

تدفین در شانیدر که ابتدا در دهه های 1950 و 1960 حفاری شد، اولین شواهدی بود که نشان می داد نئاندرتال ها اجساد مردگان خود را دفن می کردند. اگرچه شواهد دفن نئاندرتال ها دیگر در زمینه باستان شناسی بحث برانگیز نیست اما این مهم که آنها تدفین را با گل آراسته میکردند، جای بحث دارد.

در مطالعه جدیدی که در 28 آگوست در مجله علوم باستان شناسی منتشر شد، تیمی از محققان به سرپرستی کریس هانت (دیرینه اکولوژیست در دانشگاه جان مورز لیورپول در بریتانیا) شواهد گرده کشف شده در تدفین شانیدر را مورد آنالیز قرر دادند و متوجه شدند این گرده حاصل مخفی کاری زنبورهایی است که در آن حوالی زندگی می نمایند. این کشف زمانی محقق شد که یک زنبور هنگام حفاری و پنهان کردن گرده در آن محل دیده شد.

نمونه های خاک از بالا و زیر دفن در ابتدا در سال 1975 به وسیله دو پالینولوژیست - متخصصان گرده - مورد مطالعه قرار گرفتند که تعیین کردند آنها از پنج گونه یا گروه بیولوژیکی شناخته شده و دو گروه ناشناس هستند. آنها پیشنهاد کردند که همه این گیاهان برای چیدن همزمان در دسترس هستند. البته گروه هانت پیروز شد گیاهانی را شناسایی کند که زمان کمی از سال را در منطقه می روید و این تفسیر قبلی را که نئاندرتال ها برای اهدای گلها به مردگان جمع آوری می کردند، زیر سوال برد. آنها گل وحشی Centaurea solstitialis را که در دره زیر غار شانیدر می روید، شناسایی کردند. هنوز هیچ تجزیه و تحلیلی وجود ندارد، اما محققان نمی دانند که آیا نئاندرتال ها چنین گلهایی را روی بدن مردگان خود قرار می دهند یا خیر.

البته در طول حفاری هانت و تیمش در سال 2016 آنها متوجه شدند که لانه های باستانی زنبورهایی در نزدیکی شانیدر وجود دارد که لانه هایشان در زمین قرار گرفته است و می توانستند در خاک حفاری نمایند و گرده های جمع آوری شده را جابجا نمایند. از این رو پیشنهاد داده اند که احتمالا گرده های گل بدست آمده در تدفین نئاندرتال شنیدر حاصل جمع آوری توده های گرده به وسیله زنبورهاست.

منبع: همگردی
انتشار: 16 شهریور 1402 بروزرسانی: 16 شهریور 1402 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2159

به "رد نظریه ای پیرامون دفن روی تختی از گل دفن در حدود 75000 سال پیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد نظریه ای پیرامون دفن روی تختی از گل دفن در حدود 75000 سال پیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید